Çukurova Kalkınma Ajansı (ÇKA) 2015 Yılı Üretim ve Çevre Altyapısının İyileştirilmesi Mali Destek Programı Kapsamı’nda hazırlanan TR62 (Adana, Mersin) Bölgesi’nde Yer Alan Firmaların Rekabet Edebilirliği İçin ‘Ticari Bilgi ve İstihbarat Merkezi’ Kurulumu Projesi’nin tanıtımı yapıldı. Proje kapsamında Mersin, Adana ve Tarsus’ta kurulacak Ticari İstihbarat Merkezleri ile firmalar, uluslararası alanda hareket eden tüm ticari işletmelerin bilgilerine ulaşma fırsatı yakalayacak. Türkiye’de ilk kez Çukurova Bölgesi’nde uygulanacak olan proje ile firmalar uluslararası alanda rekabet güçlerini artırma fırsatı yakalayacak. Proje ile firmalar ticaret ve sanayi odaları kanalıyla; dünya, kıta ve ülke bazında fiili potansiyel müşterilerinin ve tüm rakiplerinin cirolarından, banka hareketlerine, firma sahibinin cep telefonundan üretim detaylarına kadar her türlü bilgiye ulaşabilecek.
Mersin Ticaret ve Sanayi Odası (MTSO) Yönetim Kurulu Başkanı Şerafettin Aşut, Adana Ticaret Odası Başkanı Atila Menevşe ile Tarsus Ticaret ve Sanayi Odası Yönetim Kurulu Başkanı H. Ruhi Koçak, Mersin’de düzenlenen ortak basın toplantısı ile projenin detaylarını anlattı. MTSO himayesinde gerçekleştirilen toplantının açılış konuşmasını yapan MTSO Başkanı Şerafettin Aşut, şunları söyledi:
“Rekabet; tarihin derinliklerinde, ticaretin başladığı zamandan beri vardır. Ancak, günümüzde bu rekabet acımasız ve sert bir seviyeye gelmiştir. Sadece daha iyi ürün üretme veya daha ucuza satma bir kriter değildir. Günümüzde rekabetin kriterleri ve etmenleri değişmiştir. Bu etmenlerden birisi de bölgesel hareket edebilmektir. Yani, güç birliğidir. İşte; “TR62 (Adana, Mersin) Bölgesinde Yer Alan Firmaların Rekabet Edebilirliği İçin Ticari Bilgi ve İstihbarat Merkezi Kurulumu” Projesi’nin hedeflerinden birisi de bu bölgesel iş birliğidir.”
Koçak: “KOBİ’lerimizin gelişimine de katkı sağlanacak”
Tarsus Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı H. Ruhi Koçak ise konuşmasında Türkiye’de işadamlarının önce işlerini kurup üretime başladığını, ardından Pazar arayışına girdiğini hatırlatarak şunları söyledi:
“Bu proje ile firmalarımızın Pazar bulma noktasındaki sorunlarını en aza indirip üretilen ürünlerin daha iyi değerlendirilmesine imkan oluşturulacaktır. Bölgesel anlamda işbirliğinin güzel bir örneğine imza atıyoruz. Bu çalışma sayesinde KOBİ’lerimizin de büyüyüp dış pazarlarda kendisine daha çok yer bulabilmesine imkan tanınacaktır. Bilgi en önemli güç ve bunun ticarette kullanılması büyük önem taşıyor. Yurtdışında Bu proje uzun yıllardır kullanılıyor. Biz de Türkiye’de Çukurova Bölgesi’nden kullanmaya başlıyoruz. Bu işadamlarımız için önemli bir fırsat.”
Aşut:“Artık gündemimizde hiper rekabet var”
Küresel düzeyde hiper rekabetin artık gündemde olduğuna dikkat çeken Şerafaettin Aşut, böylesi bir rekabet ortamında firmaların sürdürülebilir stratejik üstünlük sağlamalarının da zorlaştığına değindi. 1990’lardan başlayarak hızlı bir ivme ile gelişen hiper rekabete karşı; rekabet istihbaratı veya ticari istihbarat konseptinin geliştirildiğini anlatan Aşut, bu konseptin ABD’den başlayıp doğuya doğru yayıldığını söyledi. Tüm firmaların temel amacının sürdürülebilir kârlılık olduğunu kaydeden Aşut, “Ancak, bunun ölçülmesi ve buna uygun yaklaşımların ve çözümlerin üretilmesi gerekmektedir. Günümüz ekonomisi ve bilgi iletişim teknolojilerinin dönüştürdüğü yeni dünya ticaretinde, artık küçük gibi görünen bir firma bile bir gün küresel ticaretin bir parçası olabilir” dedi. Firmaların kendi kendilerini dünya çapında konumlandıramamaları nedeniyle kârlılıklarını, mevcut konumlarını ve gidiş yönlerini sağlıklı olarak tespit edemediklerine değinen Aşut, bunun küresel dünyadaki rekabet ortamında en riskli durumlardan biri olduğunu söyledi. Firmaların hiper rekabet ortamında sağlıklı stratejiler geliştirip sürdürülebilir karlılığı sağlamaları için ticari ve bilgi istihbarat merkezlerine ihtiyaç duyulduğunu vurgulayan Aşut sözlerini şöyle sürdürdü:
“Hazırlanan proje ile Çukurova Bölgesi’nde bulunan Mersin Ticaret ve Sanayi Odası,
Tarsus Ticaret ve Sanayi Odası ile Adana Ticaret Odası çatıları altında kurulacak olan Ticari Bilgi ve İstihbarat Merkezleri’nde bölgemizin kalkınmasını destekleyecek ve firmalarımızın uluslararası alanda rekabet edilebilirliğini sağlayacak “yeni nesil ticari bilgi” üretilecektir. Bunlardan bir kaçını sizler ile paylaşmak isterim. Bu Proje ile firmalarımız, Dünya, kıta ve ülke bazında fiili potansiyel müşterilerinin ve tüm rakiplerinin detay bilgileri elde edebilecekler. Ürettiğimiz ürünü veya satmak için belirlediğimiz hedef ülkelerdeki hedef rakiplerimizin detay analizi yapılacak ve böylece pazarda ürünümüz için doğru konumlandırmayı yapabileceğiz. Firmalarımız GTİP ve SIC ürün kodları ile ürün bazında, hedef pazar tespitini bu merkezlere yaptıracak. O ülkedeki hedef müşterilerimiz ile ilgili ihtiyaç duyduğumuz tüm verilere ulaşabileceğiz.”
“Ulusal ve uluslar arası ihale takibi yapılabilecek”
Yine proje bazında ulusal ve uluslar arası alanda gerçekleşecek olan ihalelerin takibi ve raporlanmasının yapılabileceğini anlatan Şerafettin Aşut, “Hedef ülkelerle ilgili ürün bazında mevzuat çalışmalarının yapılması, ulusal ve uluslararası kredilerin ve hibe fonlarının takibi ve kamuoyu ile paylaşılması, yine proje kapsamında kurulacak olan bu merkezler tarafından yürütülecek” dedi.
Hiper rekabet ortamında, ticari bilgi ve istihbaratın sağladığı tüm avantajları bölgede yer alan tüm firmaların hizmetine sunmayı hedeflediklerini kaydeden Aşut, Bölgesel rekabet edebilirliği arttırmak ve uluslararası alanda rakiplerimizin kullandığı bu verilerin kullanımını bölgemiz girişimcisine sunmaktır” diye konuştu.
Öte yandan bu projenin Çukurova Bölgesi’nin küresel ekonomideki iddiasının bir göstergesi olduğunu açıklayan Aşut sözlerini, “Artık yeni nesil ticari bilgiye kim daha hızlı ulaşıyorsa, o bir adım öndedir” diye tamamladı.
Menevşe: “Avantajlı ticaret imkanı oluşacak”
Adana Ticaret Odası Başkanı Atilla Menevşe ise konuşmasında bu proje ile ticaret yapan, üretim yapan firmaların dış alım ve satımlarını gerçekleştirirken avantaj yakalayabileceği bilgilere ulaşabileceğini söyledi. Bu proje ile bir veri tabanı oluşturulduğuna dikkat çeken Menevşe, şöyle konuştu:
“Dünyada ticaret çok büyük rekabet altında. Büyük ülkeler ticari anlaşmalarını gözden geçiriyorlar şimdi Amerika’yla Avrupa Birliği arasında bir Trans Atlantik Anlaşması söz konusu. Aynı şekilde Amerika ile Uzakdoğu ülkeleri arasında yine bir Trans Pasifik organizasyonu var. Bunlar artık ticareti kendi ülkeleri arasında daha çok yapmanın fırsatlarını yaratıyorlar. Türkiye’nin de bunların içinde olması lazım. Sürekli bunları konuşuyoruz. Maalesef Türkiye’nin böyle bir gruplaşmanın dışında olması ülkeye büyük dezavantajlar getirecek. Biz de bu dezavantajlı durumu azaltma gayretindeyiz.”