Ticaret Bakanlığı tarafından hazırlanan; ikinci el motorlu kara taşıtı ticaretine ilişkin usul ve esasları düzenleme amacı taşıyan “İkinci El Motorlu Kara Taşıtlarının Ticareti Hakkında Yönetmelik” 13.02.2018 tarihli 30331 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
Yönetmelik kapsamında gerçek kişi tacirler ile esnaf ve sanatkârların kendileri, ticaret şirketleri ile diğer tüzel kişi tacirlerin temsile yetkili kişilerinden en az biri, şubelerde ise şube müdürü ile ikinci el motorlu kara taşıtı ticareti yapılan işletmede pazarlama ve satış personeli olarak çalıştırılan kişilerin Motorlu Kara Taşıtları Alım Satım Danışmanı (Seviye 4) ve Motorlu Kara Taşıtları Alım Satım Sorumlusu (Seviye 5) MYK Mesleki Yeterlilik Belgesine sahip olmaları gerektiği belirtilmiştir.
TOBB tarafından kurulan ve Mesleki Yeterlilik Kurumu (MYK) tarafından yetkilendirilen MEYBEM A.Ş tarafından “Mesleki Yeterlilik Belgesi”sınavları, Odamız işbirliği ile gerçekleştirilmektedir.
Mesleki Yeterlilik Belgesi Şartı, Hangi Kurum Tarafından Sorgulanacaktır ve Denetlenecektir?
İl Ticaret Müdürlükleri, mesleki yeterlilik belgesi olmayan işletmelere “Yetki Belgesi” vermeyecektir. Noterler, mesleki yeterlilik belgesi ibraz etmeyenlerin “Alım-Satım İşlemlerini” kabul etmeyecektir. Belediyeler, mesleki yeterlilik belgesi ibraz etmeyen işletmelere “Ruhsat” vermeyecektir.
Mesleki Yeterlilik Belgesi Zorunluluğu Kimleri Kapsıyor? Kim Hangi Belgeyi Almalı?
Halihazırda ikinci el motorlu kara taşıtı alım satımı yapanlar veya bu sektöre yeni girecek girişimciler için; – Firma sahibi – Şube var ise şube müdürü – Pazarlama ve satış personelinden en az bir kişi Yetkili Alınacak Mesleki Yeterlilik Belgesi Firma Sahibi Motorlu Kara Taşıtları Alım Satım Sorumlusu Seviye 5 Şube Müdürü Motorlu Kara Taşıtları Alım Satım Sorumlusu Seviye 5 Pazarlama / Satış Personeli Motorlu Kara Taşıtları Alım Satım Danışmanı Seviye 4
Mesleki Yeterlilik Belgesi Alımı İçin Son Tarihler Nedir?
Mevcut işletmeler için: 01/01/2019 Yeni kurulacak işletmeler için: 01/09/2018 Lise mezunu olmayanlar için: 13/08/2018
Mesleki Yeterlilik Belgesi Alan İşletmeler, Hangi Kara Taşıtlarının Alım ve Satımını Yapacak?
Motosiklet, otomobil, arazi taşıtı, otobüs, kamyonet, kamyon ve lastik tekerlekli traktör niteliğindeki taşıtlar Yetki Belgesi Ne Kadar Süreyle Geçerlidir? Yetki Belgesi, 5 yılda bir yenilenecektir. Aynı şekilde mesleki yeterlilik belgeleri de 5 yılda bir yenilenecektir.
Mesleki yeterlilik belgesi veya yetki belgesi yerine geçen herhangi bir belge var mıdır?
Yetki belgesi, ikinci el motorlu kara taşıtı ticareti yapılan işletmenin bulunduğu yerdeki il müdürlüğü tarafından verilecektir. Mesleki yeterlilik belgesi ise TOBB MEYBEM tarafından TOBB’a bağlı Odalar aracılığıyla verilecektir. Yetki belgesi veya mesleki yeterlilik belgesi yerine geçen bir belge bulunmamaktadır.
Sınavlar Nasıl Yapılacak?
Sınavlar, TOBB MEYBEM tarafından yapılacak olup, yazılı (teorik) ve uygulamalı olarak iki aşamada gerçekleştirilecek.
• Teorik sınavlar, Odalarımızın eğitim / toplantı salonlarında veya Galerilerin eğitim / toplantı salonlarında
• Uygulamalı sınavlar, alanı uygun olan TOBB MEYBEM tarafından onay verilmiş olan bir galeri bünyesinde yapılacaktır. Her iki sınavdan da başarılı olan adaylar, “MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi” almaya hak kazanacak.
Sınav ve Belgelendirme Ücret Detayları Nelerdir?
Motorlu Kara Taşıtları Alım Satım Danışmanı Seviye 4 sınav ücreti KDV dahil 550 TL’dir. Motorlu Kara Taşıtları Alım Satım Sorumlusu Seviye 5 sınav ücreti KDV dahil 600 TL’dir. Adayların, sınavdan başarılı olduktan sonra “MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi” alabilmeleri için, Mesleki Yeterlilik Kurumu’na belge masraf karşılığı olarak ödenmek üzere, 150 TL belge ücreti ödemelidir.
Önemli Not: Motorlu Kara Taşıtları Alım Satım Danışmanı Seviye 4 ve Alım Satım Sorumlusu Seviye 5 meslekleri sınav ve belgelendirme ücretleri “Devlet Teşviki” kapsamında değildir. Dolayısıyla sınav ücretleri, geri ödenememektedir