Çukurova Kalkınma Ajansı (ÇKA) hibe programı kapsamında Mersin Ticaret ve Sanayi Odası koordinatörlüğünde Tarsus Ticaret ve Sanayi Odası ve Adana Ticaret Odası tarafından yürütülen TR62 (Adana, Mersin) Bölgesi’nde Yer Alan Firmaların Rekabet Edebilirliği İçin Ticari Bilgi ve İstihbarat Merkezi (TBİM) pilot çalışması devam ediyor.
‘4 Adımda Nokta Atışı İhracat’ isimli pilot saha uygulamaları ile Mersin, Adana ve Tarsus’ta faaliyet gösteren 30’a yakın firma TBİM olanaklarını kullanarak bire bir nokta atışı ihracat yapıyor. Bu sayede hiç ihracat yapmayan firmalar ihracata yönlendirilirken, ihracat potansiyeli bulunan firmalar ise kapasitelerini artırıp yeni pazarlara girme imkanı yakalıyor.
Firma temsilcileri aldıkları eğitimlerden elde ettikleri kazanımları, hedeflerini ve bundan sonra atacakları adımları anlattı:
Ali Yalçın (Hoby Tekstil Gıda İhracat Sorumlusu- Tarsus):Tıbbi aromatik bitkilerin üretimini yapıyoruz. 10’dan fazla ülkeye ihracatımız bulunmakta. Belirlediğimiz hedef ülkelerde faaliyetlerimizi artırmak, yeni pazarlara açılmak öncelikli hedefimiz. Bu nedenle tam da hedeflerimizle bire bir örtüşen bir eğitime katıldığımı düşünüyorum. Bu eğitimlerle birlikte yalnızca rakibin değil, alıcının da detaylı bilgisine ulaşabiliyorsunuz. Zaten asıl hedefim de alıcı bulabilmek. İstediğim pazarda rekabetçi olabilir miyim onu görüyorum. Başkası satarken benim niye satamadığımı görüyorum ve ona göre pozisyon alabiliyorum.
Güçlü bir istihbarat ile rakiplerimin fark etmediği yeni pazarlar bulabileceğime inanıyorum. TBİM tam da vermesi gereken hizmeti veriyor; firmalara balık vermek yerine ihracatlarını arttırmak adına balık tutmayı öğretiyor.
Akın Kuruağaç (Alpa İnşaat Tedarik Zinciri Yöneticisi- Adana): Yapı kimyasalları, özellikle de poliüretan malzemeler üretimi yapan bir firmayız. Mevcut durumda 30’a yakın ülkeye ihracatımız var. Ancak artık daralan Orta doğu pazarından uzaklaşmak ve yeni pazarlara açılmak istiyoruz. Takipte olduğumuz birkaç ülke var. Bu eğitim sayesinde doğru pazarlar mı takibimizde ya da bu pazarlardaki rakiplerimizin durumu nedir onu görüyoruz. Eğitimler sırasında yaptığımız tablolara göre doğru yolda olduğumuzu görüyoruz. Ayrıca edindiğimiz bilgilerle düşündüğümüz pazarlarda farklı ne gibi aktiviteler yapabileceğimizi saptayacağız. Ayrıca gözden kaçırdığımız ülke bulunup bulunmadığını da yine bu çalışma ile görüyoruz.
Rakiplerimizin detaylı bilgilerine ulaşmamız bizim girmek istediğimiz pazarda nasıl bir pozisyon almamız gerektiği noktasında önemli bir ışık tutuyor. Rakip bilgilerine ulaşmanın bir diğer önemi de rakibin çalıştığı pazarda daha az efor sarf etmenizi beraberinde getiriyor.
Nurcan Yiğit (Yiğit Dondurma Külah Firma Sahibi- Mersin): Dondurma külahı üretimi yapıyoruz ve mevcut durumda yalnızca 5 ülkeye ihracatımız bulunmakta. Hiç girmediğimiz ancak durumlarını merak ettiğimiz ülkeler var. Özellikle komşu ülkelerimizi markaja almıştık ve bu eğitim ile bu pazarların bizim ürünlerimiz adına verimliliğini çok net şekilde görme imkanı yakalıyoruz. Ayrıca istihbarat ile aklımızda olmayan ülkelerin durumlarını da görme fırsatı yakalayacağız. Eğitimler sırasında oluşturduğumuz tabloları gördükçe nokta atışı ihracat gerçekleştirebileceğimizi anladık. Mevcut ihracat noktalarımızda pazar paylarımızın iyi olduğunu düşünüyorum ancak bizim hedefimiz yeni pazarlar ve TBİM’in de bu noktada doğru adres olduğunu düşünüyorum.
Kesinlikle destekleyici ve firmaları geliştirici bir çalışma olduğunu düşünüyorum ve böyle bir projede yer almaktan çok mutluyum. Umarım kentimizdeki değer firmalar tarafından da iyi değerlendirilebilir. Özellikle verilecek olan danışmanlık desteğini çok önemsiyorum. Asıl etkili sonuçların bu desteklerle birlikte alınabileceğine inanıyorum.